A Riddle

Imagine you are in a room with no door, how do you get out?

In every interactive story, there is always an unspoken deal between the creator and the player. The expression “play the game” couldn’t be more appropriate: the player accepts to follow a set of rules to make the game work. This mechanism isn’t quite different from what’s happening at a pen and paper role-play table: the player projects himself in a character, which enables him to act inside an imaginary universe following a preestablished rule-set.

The game master’s or, for us, the designer’s job is to allow the interaction to take place without breaking the cohesion of the game universe. If this equilibrium may appear to be quite fragile, it can also surprise us by its stability.

The answer is: “stop imagining”.

If anything breaks this unspoken deal, the illusion, or “the suspension of disbelief” ceases immediately and the game doesn’t work anymore. The real game, all in all, is to pretend for an instant that it’s not a game at all, that the strings of the puppets, as crude as they may be, are really invisible.


Imaginez que vous êtes dans une pièce sans issue. Comment pouvez-vous vous échapper?

Dans le cadre d’une narration interactive, il y a une sorte de pacte tacite entre le créateur et le joueur. L’expression “jouer le jeu” ne saurait être plus appropriée : le joueur accepte de se plier aux règles imposées par le cadre ludique. Le mécanisme est finalement très proche de ce qu’il se passe à une table de jeu de rôle: le joueur se projette dans un personnage qui lui permet d’agir au sein d’un univers imaginaire par l’intermédiaire d’un ensemble de règle pré-établies.

Le maître de jeu, ou, ici, le designer, s’emploie à permettre l’interaction en maintenant la cohérence de l’univers mis en place. Si l’équilibre peut paraître fragile par certains cotés, il est pourtant parfois d’un stabilité surprenante.

La réponse est : “arrêtez d’imaginer”.

Si quelque chose vient briser ce pacte tacite, l’illusion, ou la “suspension de l’incrédulité” cesse immédiatement et le jeu ne fonctionne plus. Le jeu consiste à prétendre quelques instants qu’on ne voit plus que c’est un jeu; que les ficelles des marionnettes, aussi grossières soient-elles, sont réellement invisibles.